مقالات

از چه جرم گیری جهت رسوبات استفاده کنیم؟

از چه جرم گیری جهت رسوبات استفاده کنیم؟

در این مقاله میخوانید:
انواع جرم گیرهای مخصوص شیرآلات
ویژگی جرم گیرها
اثرات جرم گیرها
برای خرید به چه چیزهائی توجه کنیم؟
این مقاله صرفا در پیرامون محصولات جرم گیر موجود در بازار، که بیشتر در حوزه لوازم بهداشتی ساختمانی و شیرآلات، به کار برده میشود، میباشد.
سعی خواهیم داشت مطالب را با نگارش ساده بیان کنیم که برای عموم افراد خواننده در جامعه روان، ساده و مفید باشد.

دوستانی که دقیق‌تر و با جزئیات میخواهند مواد تشکیل دهنده جرم گیر را بدانند، اتنهای مقاله رو مطالعه کنند.

برای تولید جرم گیر ها از چه موادی استفاده میکنند ؟

بیشتر تولید کنندگان در حوزه تولید جرم گیر از موادهای گوناگونی استفاده میکنند. پایه اصلی مواد شوینده و جرم گیر بر الکل و نمک و کلر میباشد.  این ۳ مواد در بیشتر محصولات جهت جرم گیرها استفاده می‌شوند. در وایتکس از مواد پایه کلر تشکیل میشود که آسیب زیادی به ریه‌ها و پوست میزند.
در جوهر نمک، از پایه نمک استفاده میشود که به پوست و ریه و سطوح آسیب میزند.
در جرم گیرهای چند منظوره از پایه الکل استفاده میشود که به پوست و ریه آسیب میزند.

در بسیاری از موارد افرادی که از مواد شوینده یا جرم گیرهای حتی خارجی استفاده کرده‌اند، این مورد مشاهده شده است که بعد از اسپری، بخار این مواد روی شیرآلات تاثیر گذاشته و آبکاری شیرآلات را از بین برده است.

نکته مهم:

اولین نکته مهم تائیدیه وزارت بهداشت است. این مجوز وقتی صادر میشود که شرکت تولید کننده مواد تشکیل دهنده را اعلام میکند و بعد از بررسی مواد تشکیل دهنده، مجوز و پروانه وزارت بهداشت با کد بهداشتی صادر میشود که میتوانید این کد وزارت بهداشت را روی محصول مشاهده کنید. بسیاری از مواد شوینده موجود در بازار تائیدیه وزارت بهداشت را ندارند. مخصوصا جرم گیر هائی که از ترکیه وارد میشود. پیشنهاد ما این است که اگر به فکر سلامتی خود هستید، از این محصولات استفاده نکنید.
جرم گیر‌های نانو که بیشتر برای مشتریان مواد شویند تبدیل به محصولات پرفروش این چند سال اخیر شده است و بیشتر از کشور ترکیه وارد کشور میشوند. جرم گیر‌های ترکیه‌ای هم از همین پایه مواد الکل و نمک و کلر استفاده میکنند و هیچ ابداع جدیدی را وارد این حوزه نکرده‌اند و به همین دلیل، هنگام خرید به تائیدیه وزارت بهداشت توجه کنید.
از آن جایی که جرم گیر‌های نانوی وارداتی، مواد تشکیل دهنده خود را به وزارت بهداشت اعلام نمیکنند، به همین خاطر وزارت بهداشت این مواد شوینده یا پاک کننده را تائید نمیکنند.
تولید کنندگان جرم گیر‌های نانو روی چیدمان مولوکولی کار میکنند ولی در جرم گیر هوشمند روی ژنتیک مواد اولیه مواد، تغییرات ایجاد میشود. این جرم گیر به همین دلیل خود را از جرم گیر‌های دیگر خود را متمایز کرده است. میتوان این جرم گیر هوشمند را فرا نانو نامید.

اخیرا یک اسپری جرم گیر هوشمند وارد بازار شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمانی شده است، که برای اولین بار در داخل کشورو توسط یک شرکت نوبنیاد با تکنولوژی جدید تولید شده است که تائیدیه وزارت بهداشت را گرفته و از موادی جدید تولید میشود که پایه الکل و نمک و کلر را ندارد و هیچ آسیبی به ریه‌ها و دست و سطوح را نمیزند. قدرت پاک‌کنندگی بسیار قوی دارد. جرم روی شیرآلات و چربی‌ها و. . . را به سادگی از بین میبرد.

در جرم گیر هوشمند از اسید‌های عقیم شده اسید سیتریک که در نوشابه خوراکی استفاده میشود با تغییرات روی ژنتیک این مواد برای بالاتر بردن قوام دهندگی این جرم گیر با قدرت بسیار بالاتر استفاده شده است.

نکته مهم:

به علت اینکه این جرم گیر هوشمند کوپرتین است، این که اگر شما روی تمام شیرآلات خود این مواد را اسپری کنید، فقط روی جرم‌ها تاثیر میگذارد و به جاهائی که جرم و چربی وجود ندارد، هیچ واکنشی را انجام نمیدهد.
از همه مهمتر با قدرت پاک‌کنندگی بالا، هیچ آسیبی به دست و ریه شما نمیزند.
برای استفاده از این محصول روی سطحی که جرم یا چربی و. . . دارد را در ابتدا خشک کنید تا تاثیر این مواد بیشتر باشد و سپس این مواد را اسپری کنید. ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت با اسکاج یا یک چیز زبر روی سطح را، تمیز کنید. به سادگی میبینید که تمام جرم‌ها نرم و از بین میرود. سپس محل مورد نظر را با آب بشوئید. در مواردی که برای هود و گاز از این اسپری استفاده کردید، بعد از استفاده و جرم گیری، با یک دستمال خیس تمام سطحی که اسپری کردید را تمیز کنید.

دوستانی که میخواهند مواد تشکیل دهنده مواد جرم گیر را با جزئیات مطالعه کنند :

استر گلیسین بتائین ممکن است در ترکیب با یک الکل آلیفاتیک به عنوان مثال (ROH) موجود باشد. همچنین استر گلیسین بتائین ممکن است ترکیبی از استرهای گلیسین بتائین دارای گروه‌های R با تعداد مشخص شده‌ای اتم کربن و نیز شامل یک یا چند الکل چرب باشد. استرهای گلیسین بتائین ممکن است از گلیسین بتائین طبیعی گروه R مشتق شده باشد.  

علاوه براسترگلیسین بتائین، ترکیب ممکن است شامل یک گلیسین بتائین آمید با فرمول مانند فرمول زیر باشد:
X− Me3N + —CH2 — C (O) —NH — R
که در آن R و X− مطابق توضیحات زیر تعریف شده است.
گلیسین بتائین عنصری با PH = 4 است. یک ماده طبیعی که از چغندرقند حاصل می‌شود.
گروه R می‌تواند یک گروه آلیفاتیک خطی یا شاخه‌ای باشد و یا ممکن است یک آلکیل یا یک گروه آلکِنیل باشد. همچنین R می‌تواند بخشی از یک ترکیب الکل چرب نیز باشد. X− می‌تواند نمایانگر گروه هالوژن ها، -CH3CO2، CH3CH (OH) CO2 – ، CH3SO3 –، ArSO3 –، CH3C6H4SO3 –، CH3OSO3 –، H2PO4 – و H2PO3 – باشد.

این ترکیبات ممکن است شامل تغلیظ کننده‌های دیگری مانند اصلاح کننده‌های رئولوژی بر اساس پلی آکریلات‌ها (از جمله کاربومرها) و پلی آکریل آمیدها، سولفات آکریل آمیدو متیل پروپان باشند، همچنین می‌توان از تغلیظ کننده‌های PEG و پلی اُل، تغلیظ کننده‌های کاتیونی، اصلاح کننده‌های رئولوژیکی مبتنی بر سیکلودِکستِرین، تغلیظ کننده‌های پلی پپتیدی و پروتئین، تغلیظ کننده‌های سیلیکون، پلیمرهای آمفی پاتیک، تغلیظ کننده‌های سنتز شده، امولسیفایرهای پلیمری، کیتین و مشتقات آن و مواد معدنی و تغلیظ کننده‌های پلی ساکارید استفاده شود.

ماده اسیدی کننده در این فرمول می‌تواند شامل اسید کربوکسیلیک، به عنوان مثال یک یا چند اسید هیدروکسی کربوکسیلیک باشد.
نمونه‌هایی از اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک مناسب شامل: اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید تارتاریک و اسید گلوکونیک است.

ماده اسیدی کننده ممکن است شامل اسید معدنی مانند: اسید هیدروکلریک و اسید‌های آلی مانند: اسید متان سولفونیک باشد.
سورفکتانت‌ها ممکن است شامل یک یا چند الکل آلکوکسیله باشند. الکل اتوکسیله شده (به انگلیسی alkoxylated ) ممکن است شامل یک یا چند الکل اتوکسیله شده باشد.

الکل‌های اتوکسیله شده به صورت خطی یا شاخه‌ای می‌باشند. همچنین الکل اتوکسیله شده ممکن است شامل یک الکل باشد. سورفکتانت‌های غیر یونی مناسب شامل اکسیدهای آلکیل آمین و اکسیدهای آمین محلول در آب با فرمول R۱ — N (R۲) (R۳) O که در آن R۱ یک قطعه آلکیل است و قسمت های R۲ و R۳ به طور معمول متشکل از هیدروژن می‌باشد.

سورفکتانت‌های اکسید آمین خطی ممکن است شامل اکسیدهای آلکیل دی متیل آمین و اکسیدهای خطی آلکوکسی اتیل دی (هیدروکسی اتیل) آمین باشد. نمونه‌های دیگر سورفکتانت‌های غیر یونی اکسید آمین شامل اکسیدهای آلکیل آمیدوپروپیل آمین (به عنوان مثال لوریل و میریستیل آمیدوپروپیل دی متیل آمین) هستند.

در بعضی از فرمول‌ها از مواد اولیه‌ای مانند: آلکیل آمین به عنوان مثال: تری اتیل آمین و آمین‌های هتروسیکلیک مانند: پیرول، پیریدین و پیپردین استفاده می‌شود.همچنین می‌توان از مواد معدنی از جمله فلزات قلیایی و فلزات قلیایی خاکی مانند:
NaOH، LiOH، KOH، Mg (OH) ۲ و Ca (OH) ۲ استفاده کرد.
در این فرمولاسیون می‌توان از سایر مواد افزودنی مانند: عطر ها، رنگ ها، مهار کننده‌های خوردگی، کاتالیزور، سفید کننده، عوامل ضد باکتریایی، نگهدارنده‌ها و… نیز استفاده گردد.

فراگارانتی:

در صورتیکه بعد از استفاده به هر علت از محصول راضی نبودید، میتوانید آن را مرجوع کنید و وجه خود را دریافت نمائید. با ۱۰۰٪ گارانتی تضمینی خرید کنید.

نکته مهم:
در صورتیکه روی شیرآلات خود قبلا از مواد شوینده دیگری استفاده کرده باشید وآبکاری شیرآلات شما آسیب دیده باشد این اسپری کاری برای آبکاری نمیتواند انجام بدهد و فقط جرم موجود را از بین میبرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *